Jak jsem si oLEDoval auto!

21. 04. 2016 3:28:39
Čím více času v posledních letech za volantem trávím, tím víc si uvědomuju ty zdánlivé maličkosti, které jsem před tím bral tak nějak samozřejmě a příliš jsem o nich nepřemýšlel.

V poslední době jsem třeba při častých a navíc dlouhých nočních cestách ze Slovenska přemýšlel o svícení. Osvětlení auta...taková banální věc, řeklo by se. Jenže když se nad tím zamyslíte, zjistíte, že to je jeden z nejdůležitějších prvků, pokud jde o bezpečnost. V poslední době se toto téma trochu rozvířilo v diskusích o novém nařízení, podle kterého musejí být chodci mimo obec povinně vybaveni reflexními prvky. Jakkoli mám pochopení pro argumenty odpůrců, kteří v tom vidí zase jen další „buzeraci“, já osobně jsem toto nařízení uvítal. Jako chodec, otec, ale i jako aktivní řidič se snažím dělat vše proto, abych byl na silnici vždycky vidět a aby tahle viditelnost nebyla na úkor toho, že kvůli mé viditelnosti neuvidí někdo další. Prostě, abych neoslňoval.

Nedávno jsem se nechal trochu zlákat reklamou a řekl si, že nám na rodinné auto pořídím světlomety na celodenní svícení. Jsem člověk, který rád zkusí cokoli – i když musím přiznat, že je to občas za cenu toho, že se nachytám a zbytečně vyhodím těžce vydělané peníze. Ani v tomto případě jsem si investicí nebyl zrovna dvakrát jistý, to říkám na rovinu. Jednorázový výdaj okolo patnácti stovek jsem ale přežil, aniž bych musel po zbytek měsíce jíst jen topinky s česnekem. Za odbornou montáž jsem ušetřil tím, že jsem si na internetu nastudoval návod i instruktážní videa a zakoupenou novinku jsem si tak troufnul namontovat sám. První věc, která mě u téhle „hračky“ příjemně překvapila, byla právě ta relativně snadná a jednoduchá instalace. Samozřejmě, že třeba moje žena by asi tuhle část sama nezvládla, ale zkušené ruce řidiče, který je zvyklý si tu a tam dělat sám na autě menší opravy, to zvládnou v celku s přehledem. Navíc, jak jsem zjistil, internet je plný polopatistických návodů, se kterými to zvládnout jde. A kdo by si na montáž ani tak netroufnul, může využít jakýkoli odborný autoservis.

Přiznám se, že nemám moc rád kompromisy v podobě univerzálních žárovek, např. orientovaných na celodenní svícení. Raději mám silné žárovky pro eventuální noční cesty. To ale znamená mít silné a drahé žárovky s kratší životností (technologicky platí buď a nebo – buď dlouho vydrží a moc nesvítí a nebo svítí a moc dlouho nevydrží). Navíc, jak víme, žárovky by se navíc měly měnit v páru, protože když se odporoučí jedna, druhá ji následuje v horizontu několika málo dní (moje vlastní zkušenost). Teď počítejte se mnou: za sezónu najezdíme necelých 20 000 kilometrů, což v praxi v přepočtu na žárovky znamená zhruba jednu, někdy dvě sady žárovek do hlavních světlometů. Já osobně kupuji pouze ty značkové, což znamená, že za sadu dám kolem 500 – 600 Kč. Tedy za dva roky zhruba 3 sady žárovek za celkovou sumu cca 1500 - 1800 Kč. Když si to tak spočítáte, zjistíte, že to není zrovna málo. Za celodenní světlomety jsem nechal porovnatelné peníze, avšak žárovky by při podobné frekvenci jízd měly vydržet téměř dva roky. Takže za dva roky provozu, (pokud auto neprodáme), ušetříme na žárovkách minimálně tisícovku. Za tři roky tedy máme investici do LED celodenního svícení zpátky. A to ani nepočítám nějakou tu ušetřenou kačku za nižší spotřebu. Já tedy zatím žádnou výraznou změnu ve spotřebě nezaznamenal, takže litry ušetřené nafty to za tři roky asi nebudou, ale nějaká ta decka, hlavně za zimní provoz, by to být mohla. Sečteno podtrženo, já jsem s tím, že jsem si oLEDoval auto, spokojený. Také proto, že díky novým světlům docela prokouklo a dostalo šmrnc, což se taky počítá! A jaký máte názor na LED celodenní svícení vy?

Autor: Kristian Hanko | čtvrtek 21.4.2016 3:28 | karma článku: 17.45 | přečteno: 692x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Politika

Jiří Žamboch

Putinovo dnešní vojenské srovnání NATO a Ruska záměrně kulhá.Situace Ruska je o dost lepší

Dnešní srovnání NATO Putinem dalším chytrým Putinovým tahem.Prohlášení "Rusko vydává desetkrát méně na obranu než Spojené státy, tak je ruský útok na NATO nesmyslný." má ukolébat veřejnost evropských členů NATO.Je to však jinak.

28.3.2024 v 20:10 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 0 | Diskuse

Jan Pavelec

ČR má se svým upoceným pojetím liberalismu 200 let zpoždění.

Podle Listiny základních práv a svobod se Česká republika nesmí vázat na jakoukoliv výlučnou ideologii či náboženské vyznání, a podle Ústavy má být státem sociálním, nikoliv (neo)liberálním.

28.3.2024 v 15:50 | Karma článku: 11.99 | Přečteno: 156 | Diskuse

Jan Bartoň

Přichází nový věk – volíme mezi tragédií a realismem

Pan Václav Vlk starší uveřejnil skvělý komentář k současné mezinárodní situaci pod titulkem Přichází nový věk tragédie. Abychom předešli tragédii, musíme zvolit realismus.

28.3.2024 v 10:00 | Karma článku: 27.92 | Přečteno: 561 | Diskuse

Petr Duchoslav

Ruský břeh Roberta Fica

Jsem proslovenský, dělám vlasteneckou a suverénní politiku, vše jen pro národ. Tak by se stručně dala charakterizovat politika staronového premiéra Roberta Fica. Zní to sice líbivě, ale realita je bohužel jiná.

27.3.2024 v 9:24 | Karma článku: 25.26 | Přečteno: 524 | Diskuse

Petr Štrompf

Utažený kremelský šroub. Stržený závit pak způsobí pohromu

Islamisté vraždící v Moskvě. Mrtví na obou stranách ukrajinské fronty. Represe režimu, žijícího ve strachu o sebe samého. Šrouby stále utahuje a bude je utahovat ještě víc.

26.3.2024 v 17:34 | Karma článku: 18.92 | Přečteno: 471 | Diskuse
Počet článků 10 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 421

Vždycky jsem byl velký fanda do aut a všeho, co souviselo s motorismem. Ale od doby, kdy se ze mě stal také táta malé holčičky, jsem začal víc vnímat i otázku bezpečnosti na silnicích. A právě všeho, co souvisí s tím, abychom se na našich silnicích cítili bezpečně, se budou týkat i mé blogy. Potěší mě, když se nad některými myšlenkami pokusíte zamyslet. Třeba to pak při jízdě autem bude na našich cestách vypadat hned o něco radostněji…

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...