Chytrý tuning

Hned na úvod se přiznám, že nejsem velký vyznavač tuningů pro osobní automobily. S tuningem u automobilů je to totiž dost podobné, jako s make-upem u žen: když ho dáte příliš, zničíte to, co je přirozeně hezké!

V zásadě jediný tuning, který jsem ochoten vzít na milost, je ten, který zvyšuje nějakým způsobem efektivní funkčnost vozu či jeho částí. S jedním takovým jsem se seznámil docela nedávno u známého. Ten je (na rozdíl ode mě) velkým fandou do všech možných úprav a vylepšování vozu. Je majitelem Golfa 6 a Golfy obecně jsou celkem vhodný vůz k vylepšování (já bych na tom byl se svým „Japoncem“ v tomto směru trochu hůř :-)). Namísto, aby ve svých světlometech, které už měly to nejlepší dost dávno za sebou, vyměňoval jen žárovky, rozhodl se, že vymění rovnou celý světlomet za nový. O téhle novince na trhu, která ale existuje zatím jen speciálně pro Golf 6, se dozvěděl někde na internetu a hned si jí běžel koupit, přesto, že to není zrovna levná záležitost.

Pořizovací cena jde lehce přes 20 tisíc, a to samozřejmě nepočítám montáž, která konečný účet ještě o něco prodraží. Výsledkem ale je, jak jsem viděl, docela zásadní a na pohled příjemná proměna vozu. Světlomet, jako každá část, se po létech provozu zkrátka opotřebuje a už v jednom ze svých minulých blogů jsem psal, že staré a poškrábané světlomety mají zásadní vliv na viditelnost při řízení, takže výměna světlometů není jen řekněme designovou záležitostí, ale i věcí velmi praktickou.

Tato novinka, kterou jsem u známého viděl, se jmenuje XENARC. Zkoušel jsem zjistit, zda se vyrábí i jiné značky a pro jiné typy vozů. Ale zatím to vypadá, že XENARC je takový průkopník (pokud ale někdo znáte nějaký podobný produkt, budu rád, když mi to pro informaci napíšete do zprávy, abych měl přehled). Světlomety pracují na principu xenonových výbojek a nabízejí LED denní svícení i LED směrovky. Za výhodu bych osobně považoval to, že jsou homologované. Takže když už si je člověk koupí a nainstaluje, nemusí se bát, že by kvůli nim třeba neprošel technickou prohlídkou, což, jak víme, řada tuningů nemá.

Při malé projížďce jsem pak zjistil, že světlomety vydávají velmi příjemné světlo, které je svou barvou podobné dennímu a ve večerních hodinách je zase skvělé, že světelný kužel je velmi dobře ohraničený. Řidič tak před sebou vidí vše, co vidět má a zároveň nehrozí, že by někoho během jízdy oslňoval.

Když bych to měl shrnout: je skvělé, že už existuje možnost neměnit jen žárovky a nečistit staré zašlé světlomety (například populární zubní pastou), ale že už je možné rovnou ho celý vzít a vyměnit za nový. Auto tím viditelně nabere na kráse a svícení zase na funkčnosti. Jako nevýhodu bych viděl snad jen vyšší pořizovací cenu a především fakt, že si takový tuning mohou zatím dopřát jen hrdí majitelé Golfů šestek. Ale třeba se to časem změní….:-)

Autor: Kristian Hanko | úterý 13.6.2017 14:20 | karma článku: 5,10 | přečteno: 159x