Zamávejte žárovce, přivítejte laser!

24. 03. 2017 14:23:12
"Cože? Ona ještě nějaká auta používají klasické žárovky?” zeptala se mně manželka, když mi přes rameno četla název mého připravovaného blogu.

Odpověděl jsem trochu překvapeně, že ano, že stále většina řidičů používá ve svých světlometech staré dobré žárovky.

Na jednu stranu by se to dalo brát jako celkem sympatické retro, na druhou stranu ale já osobně patřím k řidičům, kteří jsou dost zatížení na nejnovější trendy. Proto jsem se se žárovkami rozloučil už před nějakou dobou a rozhodl se dát příležitost LEDkám. A abych si vyzkoušel i to nejmodernější, co je v současnosti na trhu k dispozici, využil jsem nedávno v Německu možnost, zapůjčit si vůz, vybavený laserovými světlomety. Ty mi doslova učarovaly a vidím v nich velkou budoucnost! Proto jsem se rozhodl, že jim věnuji i tento blog...

Historie laserů se přitom začala psát relativně nedávno. V roce 2014 se začaly prodávat dva nové typy automobilů, které ke svému osvětlení využívaly právě modré laserové světlo. Světelná vzdálenost, na kterou může laserový světlomet osvítit cestu před vámi, je přitom zcela úctyhodná – celých 600 metrů!

To samozřejmě můžeme bez nadsázky označit za revoluci v automobilovém svícení – zvláště pokud přihlédneme k faktu, že - jak jsem se ve statistikách dočetl – přibližně polovina smrtelných nehod na silnicích se stane v noci, a to přesto, že je v nočních hodinách menší provoz. Díky fantastické možnosti, dosvítit až na vzdálenost 600 metrů před vozidlem, tak lasery představují stejný milník v historii, jaký přinesly před více jak dvěma desítkami let xenony.

Jak už to ale u pokrokových myšlenek chodí, strhla se záhy válka o to, kdo první tuhle převratnou technologii použije. Naštěstí to nebyla válka na ostří nože, ale i tak se při ní dva automobiloví giganti, BMW a Audi pořádně zapotili. Urputný marketingový souboj vypadal z počátku nadějněji pro prvně zmiňovanou automobilku, nakonec ho ale vyhrála Audi. Třešničkou na dortu tohoto soupeření ovšem je, že obě automobilky využívaly v laserovém osvětlení naprosto stejnou technologii, dodanou v obou případech společností Osram. Takže se oba velikáni v podstatě jen hádali o to, jako první ohromí trh se stejným produktem.

Protože ale výraz „laser“ nebo „laserové světlomety“ může na běžného čtenáře působit trochu jako termín z Hvězdných válek, pokusím se na závěr trochu přiblížit, jak tahle chytrá věcička vlastně funguje. Laserové světlomety pracují s koherentním monochromatickým modrým světlem, které jsou následně schopné převést do světla bílého. Tato světelná transformace je možná díky použití speciálních čoček, jejichž úkolem je usměrnit paprsky, které vydává trojice laserových diod na fluorescenční fosforovou substanci, která se nachází uvnitř každého laserového světlometu. Tato substance potom transformuje světelné paprsky na intenzivní bílé světlo, které je velmi podobné běžnému dennímu světlu. Díky tomu je pro lidské oko přirozenější a samozřejmě také příjemnější.

Když to shrnu, za mě mají „lasery“ dvě hlavní výhody – velkou vzdálenost, kterou jsou před vozidlem schopné osvítit, což je při jízdách v noci velká výhra. A za druhé velmi příjemné bílé světlo, ze kterého nebolí oči – alespoň tedy mně ne. Jasné je, že se na laserových světlometech najde i něco negativního, a to něco je především pořizovací cena. Ta je stále relativně vysoká, ale je rozhodně v optimálním poměru ke kvalitě, kterou za ni dostáváte.

Takže, jak jsem napsal už v úvodu svého blogu – je na čase zamávat klasickým žárovkám a s konečnou platností přivítat laser!

Autor: Kristian Hanko | pátek 24.3.2017 14:23 | karma článku: 10.07 | přečteno: 524x

Další články blogera

Kristian Hanko

Chytrý tuning

Hned na úvod se přiznám, že nejsem velký vyznavač tuningů pro osobní automobily. S tuningem u automobilů je to totiž dost podobné, jako s make-upem u žen: když ho dáte příliš, zničíte to, co je přirozeně hezké!

13.6.2017 v 14:20 | Karma článku: 5.10 | Přečteno: 145 | Diskuse

Kristian Hanko

Vidět a být viděn – dvě zásady bezpečnosti podruhé

V minulém blogu jsem psal o tom, že zásadu „vidět a být viděn“ považuji za jedno z nejdůležitějších pravidel bezpečnosti na našich silnicích.

27.9.2016 v 14:27 | Karma článku: 12.90 | Přečteno: 354 | Diskuse

Kristian Hanko

Vidět a být viděn – dvě zásady bezpečnosti

Za dvě snad nejdůležitější zásady bezpečnosti považuji to, aby účastník silničního provozu dobře viděl a zároveň byl sám dobře viditelný. „To je přece jasné,“ řeknete si. A máte pravdu!

18.8.2016 v 15:07 | Karma článku: 10.94 | Přečteno: 301 | Diskuse

Další články z rubriky Hobby

Jana Slaninová

Žrádloblog: Dýňoráky

Muž můj změnil ze dne na den stravu. Za dva měsíce sundal osm kilo. Poněvadž jsem magor experimentátor, nevadí mi učit se vařit jinak.

19.2.2019 v 19:35 | Karma článku: 18.32 | Přečteno: 367 | Diskuse

Karel Ábelovský

Slepák prostě není to samé co slepýš

... ale je to velmi zvláštní zvířátko, na které narazíte asi jen stěží; a tak si dovolím vám ho zde v krátkosti představit. V Evropě je to totiž jediný žijící zástupce čeledi slepákovitých, tedy odborně Typhlopidae.

17.2.2019 v 11:20 | Karma článku: 11.71 | Přečteno: 193 | Diskuse

Jiří Strádal

Záhada psího bobku

Franciska je fenka boloňského psíka a s vlkodavkou Bernardetou nám doma tvoří pár, jejichž váhový poměr je zhruba 1:12. Což ale neplatí pro poměr velikosti jejich bobků. Franciska se v tomto směru tuží. Nejen co do velikosti.

6.2.2019 v 10:18 | Karma článku: 12.79 | Přečteno: 314 | Diskuse

Jiří Strádal

Vlkodav a lyžaři

I v Praze jsme byli obdaření sněhovou nadílkou a obora Hvězda se stala rájem běžkařů. A já musím vzpomenout na časy, kdy jsem do Hvězdy chodil s naší fenkou vlkodava jménem Bernardeta. A jak se na běhající lyžaře tvářila.

5.2.2019 v 12:05 | Karma článku: 20.79 | Přečteno: 587 | Diskuse

Martina Mičková

Co se skrývá pod tečkami?

Na papíře jsou rozházeny číslice. Jejich spojením vznikne obrázek. Tuto zábavu mám ráda nejen já, ale i mé děti.

3.2.2019 v 21:37 | Karma článku: 6.37 | Přečteno: 218 | Diskuse
Počet článků 10 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 416

Vždycky jsem byl velký fanda do aut a všeho, co souviselo s motorismem. Ale od doby, kdy se ze mě stal také táta malé holčičky, jsem začal víc vnímat i otázku bezpečnosti na silnicích. A právě všeho, co souvisí s tím, abychom se na našich silnicích cítili bezpečně, se budou týkat i mé blogy. Potěší mě, když se nad některými myšlenkami pokusíte zamyslet. Třeba to pak při jízdě autem bude na našich cestách vypadat hned o něco radostněji…

Najdete na iDNES.cz