Jak kamarád nabral kance aneb srážka se zvěří

25. 07. 2016 15:04:41
V životě každého řidiče jsou takové okamžiky, o kterých slyšel z vyprávění, teoreticky se na ně připravoval v autoškole, ale v praxi doufá, že se mu nikdy nestanou. Jedním z takových okamžiků je třeba srážka se zvěří.

Před pár dny se mi kamarád svěřil, že na začátku léta srazil kance. Bylo to v jeden z těch deštivých, zatažených dnů a jak se s přicházejícím večerem smráklo, nebylo už na cestu úplně dobře vidět. Zapnul proto dálková světla. Pak prý se jen na chviličku podíval stranou a když vrátil pohled na silnici, stál na ní středně velký kanec a střetu už nešlo zabránit. Říkal dokonce, že tehdy ani nejel nijak zvlášť rychle, asi jen 60 kilometrů v hodině, ale ani tak se nebohému lesnímu pašíkovi už nedokázal vyhnout. Srazili se čelně, ovšem tak nešťastně, že zvíře zůstalo jaksi podivně zaklíněné pod vozidlem, které ho tedy pod sebou táhlo dobrých 40 metrů, než se úplně zastavilo. Přivolaní policisté hned přivolali i hasiče, kteří štětináče smývali z vozovky, zatímco kamarád lamentoval, že jeho pár sezón starý Renault dostal pěkně na frak. Když potom dovezl auto do servisu, zjistilo se mimo jiné i to, že měl špatně seřízená dálková světla. Jasně, že to nebyla hlavní příčina té nešťastné kolize, ale byl to určitě jeden z kamínků do mozaiky, na jejímž konci stál přejetý kňour a nabouraný vůz.

Ač bylo pivo, u kterého mi tuhle děsivou historku vyprávěl studené, polilo mě horko. Čas od času jsem podobné věci zaslechl, jako asi každý, ale vždy šlo o nějakého známého známého mého známého, takže si člověk snadno vytvoří dojem, že jeho se to vlastně netýká. Jenže ono se to týkat může, zvlášť v létě, kdy většina z nás tráví za volantem více času. Začal jsem se proto trochu zajímat o to, co bych měl udělat, pokud by i mě potkala taková nepříjemnost. Prohledal jsem weby a zde je několik osvědčených rad, jak postupovat. Možná vám to bude připadat banální – ale první pomoc také většina z nás dokonale teoreticky zvládá, ovšem až do okamžiku, než bychom ji měli prakticky použít... I když doufám, že to nikdy potřebovat nebudete ani vy, ani já, stejně by stálo za to si následující rady přečíst.

Pokud je nepochybné, že se už srážce nemůžete vyhnout, doporučují odborníci na bezpečnost, abyste zvolili čelní náraz. Tedy nesnažit se o žádné složité manévry, při kterých byste už vyloženě riskovali zdraví a život posádky. Při čelním střetu se totiž náraz rozloží na větší plochu, takže se tím lépe minimalizují následky.

Když ke střetu dojde a celá posádka včetně řidiče je v pořádku, měl by řidič (případně jiný pohotový člen osazenstva) vystoupit z vozu, vzít si reflexní vestu a jít umístit na silnici výstražný trojúhelník. Všechny ostatní osoby v autě by pak měly opatrně vystoupit a uchýlit se do bezpečné zóny za svodidla. To pro případ nečekaného nárazu automobilu, jedoucího zezadu, který často může končit smrtelným zraněním. I když vám mohutný kanec neudělal z auta zrovna nepojízdný vrak, je pravděpodobné, že nebudete moci v jízdě hned pokračovat, a proto je trojúhelník nutností. Asi vás něco bude táhnout, abyste se šli podívat, v jakém stavu je ten nebohý tvor. Tohle je ta část, kdy byste měli být hodně opatrní, protože je-li zvíře zraněné a v šoku, mohlo by se snadno stát, že zraní i vás. Já bych za normálních okolností asi instinktivně začal zvíře odtahovat z cesty, ale z doslechu znám historky o tom, že odklízení zakrváceného polomrtvého tvora se může proměnit v docela nepříjemnou situaci, takže bych to opravdu nedoporučoval. Nechejte ho ležet tam, kde je. A ani nebudu říkat takovou samozřejmost, že sražené zvíře není váš majetek, takže nakládat si ho do auta v naději, že čerstvá zvěřina zpestří váš jídelníček, je hra se zákonem. Co je ale naopak velmi vhodné, ba nutné, je zavolat policii, protože ta už bude sama informovat místní myslivce, že mají vaší zásluhou v revíru o jeden kus zvěře méně. Špatná zpráva je, že ačkoli vy si zvíře vzít na domácí hostinu nemůžete, protože patří mysliveckému spolku, žádný myslivec se s vámi o náklady za opravu nabořeného auta nevyrovná. Srážka se zvěří by ale měla být součástí vašeho havarijního pojištění a v některých případech bývá i součástí povinného ručení, ale spíše výjimečně.

Za sebe si tedy budu pamatovat následující: reflexní vesta, červený trojúhelník, nemanipulovat se zvířetem, zavolat policii (případně záchranku, pokud by došlo ke zranění). Jak jsem už napsal, doufám, že to potřebovat nebudeme, ale jistota je jistota. A když už jsme u těch jistot, není od věci si nechat na autě seřídit i světla. Lesy jsou plné zvěře a jeden nikdy neví, kdy zase přijde nějaký deštivý den se špatnou viditelností...

Autor: Kristian Hanko | pondělí 25.7.2016 15:04 | karma článku: 17.84 | přečteno: 621x

Další články blogera

Kristian Hanko

Chytrý tuning

Hned na úvod se přiznám, že nejsem velký vyznavač tuningů pro osobní automobily. S tuningem u automobilů je to totiž dost podobné, jako s make-upem u žen: když ho dáte příliš, zničíte to, co je přirozeně hezké!

13.6.2017 v 14:20 | Karma článku: 5.10 | Přečteno: 145 | Diskuse

Kristian Hanko

Zamávejte žárovce, přivítejte laser!

"Cože? Ona ještě nějaká auta používají klasické žárovky?” zeptala se mně manželka, když mi přes rameno četla název mého připravovaného blogu.

24.3.2017 v 14:23 | Karma článku: 10.07 | Přečteno: 524 | Diskuse

Kristian Hanko

Vidět a být viděn – dvě zásady bezpečnosti podruhé

V minulém blogu jsem psal o tom, že zásadu „vidět a být viděn“ považuji za jedno z nejdůležitějších pravidel bezpečnosti na našich silnicích.

27.9.2016 v 14:27 | Karma článku: 12.90 | Přečteno: 354 | Diskuse

Kristian Hanko

Vidět a být viděn – dvě zásady bezpečnosti

Za dvě snad nejdůležitější zásady bezpečnosti považuji to, aby účastník silničního provozu dobře viděl a zároveň byl sám dobře viditelný. „To je přece jasné,“ řeknete si. A máte pravdu!

18.8.2016 v 15:07 | Karma článku: 10.94 | Přečteno: 301 | Diskuse

Další články z rubriky Hobby

Jana Slaninová

Žrádloblog: Dýňoráky

Muž můj změnil ze dne na den stravu. Za dva měsíce sundal osm kilo. Poněvadž jsem magor experimentátor, nevadí mi učit se vařit jinak.

19.2.2019 v 19:35 | Karma článku: 18.32 | Přečteno: 372 | Diskuse

Karel Ábelovský

Slepák prostě není to samé co slepýš

... ale je to velmi zvláštní zvířátko, na které narazíte asi jen stěží; a tak si dovolím vám ho zde v krátkosti představit. V Evropě je to totiž jediný žijící zástupce čeledi slepákovitých, tedy odborně Typhlopidae.

17.2.2019 v 11:20 | Karma článku: 11.71 | Přečteno: 193 | Diskuse

Jiří Strádal

Záhada psího bobku

Franciska je fenka boloňského psíka a s vlkodavkou Bernardetou nám doma tvoří pár, jejichž váhový poměr je zhruba 1:12. Což ale neplatí pro poměr velikosti jejich bobků. Franciska se v tomto směru tuží. Nejen co do velikosti.

6.2.2019 v 10:18 | Karma článku: 12.79 | Přečteno: 314 | Diskuse

Jiří Strádal

Vlkodav a lyžaři

I v Praze jsme byli obdaření sněhovou nadílkou a obora Hvězda se stala rájem běžkařů. A já musím vzpomenout na časy, kdy jsem do Hvězdy chodil s naší fenkou vlkodava jménem Bernardeta. A jak se na běhající lyžaře tvářila.

5.2.2019 v 12:05 | Karma článku: 20.79 | Přečteno: 587 | Diskuse

Martina Mičková

Co se skrývá pod tečkami?

Na papíře jsou rozházeny číslice. Jejich spojením vznikne obrázek. Tuto zábavu mám ráda nejen já, ale i mé děti.

3.2.2019 v 21:37 | Karma článku: 6.37 | Přečteno: 218 | Diskuse
Počet článků 10 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 416

Vždycky jsem byl velký fanda do aut a všeho, co souviselo s motorismem. Ale od doby, kdy se ze mě stal také táta malé holčičky, jsem začal víc vnímat i otázku bezpečnosti na silnicích. A právě všeho, co souvisí s tím, abychom se na našich silnicích cítili bezpečně, se budou týkat i mé blogy. Potěší mě, když se nad některými myšlenkami pokusíte zamyslet. Třeba to pak při jízdě autem bude na našich cestách vypadat hned o něco radostněji…

Najdete na iDNES.cz