Zamávejte žárovce, přivítejte laser!

24. 03. 2017 14:23:12
"Cože? Ona ještě nějaká auta používají klasické žárovky?” zeptala se mně manželka, když mi přes rameno četla název mého připravovaného blogu.

Odpověděl jsem trochu překvapeně, že ano, že stále většina řidičů používá ve svých světlometech staré dobré žárovky.

Na jednu stranu by se to dalo brát jako celkem sympatické retro, na druhou stranu ale já osobně patřím k řidičům, kteří jsou dost zatížení na nejnovější trendy. Proto jsem se se žárovkami rozloučil už před nějakou dobou a rozhodl se dát příležitost LEDkám. A abych si vyzkoušel i to nejmodernější, co je v současnosti na trhu k dispozici, využil jsem nedávno v Německu možnost, zapůjčit si vůz, vybavený laserovými světlomety. Ty mi doslova učarovaly a vidím v nich velkou budoucnost! Proto jsem se rozhodl, že jim věnuji i tento blog...

Historie laserů se přitom začala psát relativně nedávno. V roce 2014 se začaly prodávat dva nové typy automobilů, které ke svému osvětlení využívaly právě modré laserové světlo. Světelná vzdálenost, na kterou může laserový světlomet osvítit cestu před vámi, je přitom zcela úctyhodná – celých 600 metrů!

To samozřejmě můžeme bez nadsázky označit za revoluci v automobilovém svícení – zvláště pokud přihlédneme k faktu, že - jak jsem se ve statistikách dočetl – přibližně polovina smrtelných nehod na silnicích se stane v noci, a to přesto, že je v nočních hodinách menší provoz. Díky fantastické možnosti, dosvítit až na vzdálenost 600 metrů před vozidlem, tak lasery představují stejný milník v historii, jaký přinesly před více jak dvěma desítkami let xenony.

Jak už to ale u pokrokových myšlenek chodí, strhla se záhy válka o to, kdo první tuhle převratnou technologii použije. Naštěstí to nebyla válka na ostří nože, ale i tak se při ní dva automobiloví giganti, BMW a Audi pořádně zapotili. Urputný marketingový souboj vypadal z počátku nadějněji pro prvně zmiňovanou automobilku, nakonec ho ale vyhrála Audi. Třešničkou na dortu tohoto soupeření ovšem je, že obě automobilky využívaly v laserovém osvětlení naprosto stejnou technologii, dodanou v obou případech společností Osram. Takže se oba velikáni v podstatě jen hádali o to, jako první ohromí trh se stejným produktem.

Protože ale výraz „laser“ nebo „laserové světlomety“ může na běžného čtenáře působit trochu jako termín z Hvězdných válek, pokusím se na závěr trochu přiblížit, jak tahle chytrá věcička vlastně funguje. Laserové světlomety pracují s koherentním monochromatickým modrým světlem, které jsou následně schopné převést do světla bílého. Tato světelná transformace je možná díky použití speciálních čoček, jejichž úkolem je usměrnit paprsky, které vydává trojice laserových diod na fluorescenční fosforovou substanci, která se nachází uvnitř každého laserového světlometu. Tato substance potom transformuje světelné paprsky na intenzivní bílé světlo, které je velmi podobné běžnému dennímu světlu. Díky tomu je pro lidské oko přirozenější a samozřejmě také příjemnější.

Když to shrnu, za mě mají „lasery“ dvě hlavní výhody – velkou vzdálenost, kterou jsou před vozidlem schopné osvítit, což je při jízdách v noci velká výhra. A za druhé velmi příjemné bílé světlo, ze kterého nebolí oči – alespoň tedy mně ne. Jasné je, že se na laserových světlometech najde i něco negativního, a to něco je především pořizovací cena. Ta je stále relativně vysoká, ale je rozhodně v optimálním poměru ke kvalitě, kterou za ni dostáváte.

Takže, jak jsem napsal už v úvodu svého blogu – je na čase zamávat klasickým žárovkám a s konečnou platností přivítat laser!

Autor: Kristian Hanko | pátek 24.3.2017 14:23 | karma článku: 12.31 | přečteno: 534x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Hobby

Táňa Lišková

Kočkou může každá být... :)

Každá žena může být kočka :) stačí pro to jenom občas trochu udělat. Kdo chce - hledá způsoby, kdo nechce, hledá důvody. Souhlasíte?

18.3.2024 v 15:40 | Karma článku: 8.12 | Přečteno: 196 | Diskuse

Petr Lukáš

Ucháč obrovský, jedlá jarní houba, i když trochu s výstrahou

Momentálně to vypadá, že rostou jarní druhy hub, tak jsem se byl podívat na jedno místo, kde rostou kačenky české. Kromě kačenek potěšil i tento ucháč.

17.3.2024 v 14:19 | Karma článku: 5.11 | Přečteno: 106 | Diskuse

Rudolf Pekař

Zhubni!

V dnešním záplavě informací o různých dietách a způsobech, jak zhubnout a vést zdravější životní styl, je snadné se ztratit. Jsem jedním z těch, kteří se dlouhou dobu snažili najít správnou cestu k zdravějšímu životu.

15.3.2024 v 16:45 | Karma článku: 4.51 | Přečteno: 178 | Diskuse

Petr Lukáš

hlíva hnízdovitá, pěkná nejedlá a smradlavá

V podzimních a zimních měsících se můžeme setkat s touto barevnou hlívou, která je ale bohužel nejedlá.

7.3.2024 v 14:03 | Karma článku: 4.38 | Přečteno: 81 | Diskuse

Táňa Lišková

Lehni si a jdi už spát!

Víš, co se ti může stát? Aneb taky Vám do noci šrotují hlavou myšlenky a někdy máte pocit, že by den měl mít 40 hodin? Nejste v tom sami! Ještě že mám kočku, která mě hlídá... :)

6.3.2024 v 16:13 | Karma článku: 11.12 | Přečteno: 263 | Diskuse
Počet článků 10 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 421

Vždycky jsem byl velký fanda do aut a všeho, co souviselo s motorismem. Ale od doby, kdy se ze mě stal také táta malé holčičky, jsem začal víc vnímat i otázku bezpečnosti na silnicích. A právě všeho, co souvisí s tím, abychom se na našich silnicích cítili bezpečně, se budou týkat i mé blogy. Potěší mě, když se nad některými myšlenkami pokusíte zamyslet. Třeba to pak při jízdě autem bude na našich cestách vypadat hned o něco radostněji…

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě nedávno dala definovat...