Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zamávejte žárovce, přivítejte laser!

24. 03. 2017 14:23:12
"Cože? Ona ještě nějaká auta používají klasické žárovky?” zeptala se mně manželka, když mi přes rameno četla název mého připravovaného blogu.

Odpověděl jsem trochu překvapeně, že ano, že stále většina řidičů používá ve svých světlometech staré dobré žárovky.

Na jednu stranu by se to dalo brát jako celkem sympatické retro, na druhou stranu ale já osobně patřím k řidičům, kteří jsou dost zatížení na nejnovější trendy. Proto jsem se se žárovkami rozloučil už před nějakou dobou a rozhodl se dát příležitost LEDkám. A abych si vyzkoušel i to nejmodernější, co je v současnosti na trhu k dispozici, využil jsem nedávno v Německu možnost, zapůjčit si vůz, vybavený laserovými světlomety. Ty mi doslova učarovaly a vidím v nich velkou budoucnost! Proto jsem se rozhodl, že jim věnuji i tento blog...

Historie laserů se přitom začala psát relativně nedávno. V roce 2014 se začaly prodávat dva nové typy automobilů, které ke svému osvětlení využívaly právě modré laserové světlo. Světelná vzdálenost, na kterou může laserový světlomet osvítit cestu před vámi, je přitom zcela úctyhodná – celých 600 metrů!

To samozřejmě můžeme bez nadsázky označit za revoluci v automobilovém svícení – zvláště pokud přihlédneme k faktu, že - jak jsem se ve statistikách dočetl – přibližně polovina smrtelných nehod na silnicích se stane v noci, a to přesto, že je v nočních hodinách menší provoz. Díky fantastické možnosti, dosvítit až na vzdálenost 600 metrů před vozidlem, tak lasery představují stejný milník v historii, jaký přinesly před více jak dvěma desítkami let xenony.

Jak už to ale u pokrokových myšlenek chodí, strhla se záhy válka o to, kdo první tuhle převratnou technologii použije. Naštěstí to nebyla válka na ostří nože, ale i tak se při ní dva automobiloví giganti, BMW a Audi pořádně zapotili. Urputný marketingový souboj vypadal z počátku nadějněji pro prvně zmiňovanou automobilku, nakonec ho ale vyhrála Audi. Třešničkou na dortu tohoto soupeření ovšem je, že obě automobilky využívaly v laserovém osvětlení naprosto stejnou technologii, dodanou v obou případech společností Osram. Takže se oba velikáni v podstatě jen hádali o to, jako první ohromí trh se stejným produktem.

Protože ale výraz „laser“ nebo „laserové světlomety“ může na běžného čtenáře působit trochu jako termín z Hvězdných válek, pokusím se na závěr trochu přiblížit, jak tahle chytrá věcička vlastně funguje. Laserové světlomety pracují s koherentním monochromatickým modrým světlem, které jsou následně schopné převést do světla bílého. Tato světelná transformace je možná díky použití speciálních čoček, jejichž úkolem je usměrnit paprsky, které vydává trojice laserových diod na fluorescenční fosforovou substanci, která se nachází uvnitř každého laserového světlometu. Tato substance potom transformuje světelné paprsky na intenzivní bílé světlo, které je velmi podobné běžnému dennímu světlu. Díky tomu je pro lidské oko přirozenější a samozřejmě také příjemnější.

Když to shrnu, za mě mají „lasery“ dvě hlavní výhody – velkou vzdálenost, kterou jsou před vozidlem schopné osvítit, což je při jízdách v noci velká výhra. A za druhé velmi příjemné bílé světlo, ze kterého nebolí oči – alespoň tedy mně ne. Jasné je, že se na laserových světlometech najde i něco negativního, a to něco je především pořizovací cena. Ta je stále relativně vysoká, ale je rozhodně v optimálním poměru ke kvalitě, kterou za ni dostáváte.

Takže, jak jsem napsal už v úvodu svého blogu – je na čase zamávat klasickým žárovkám a s konečnou platností přivítat laser!

Autor: Kristian Hanko | pátek 24.3.2017 14:23 | karma článku: 9.34 | přečteno: 518x

Další články blogera

Kristian Hanko

Chytrý tuning

Hned na úvod se přiznám, že nejsem velký vyznavač tuningů pro osobní automobily. S tuningem u automobilů je to totiž dost podobné, jako s make-upem u žen: když ho dáte příliš, zničíte to, co je přirozeně hezké!

13.6.2017 v 14:20 | Karma článku: 4.09 | Přečteno: 132 | Diskuse

Kristian Hanko

Vidět a být viděn – dvě zásady bezpečnosti podruhé

V minulém blogu jsem psal o tom, že zásadu „vidět a být viděn“ považuji za jedno z nejdůležitějších pravidel bezpečnosti na našich silnicích.

27.9.2016 v 14:27 | Karma článku: 12.26 | Přečteno: 348 | Diskuse

Kristian Hanko

Vidět a být viděn – dvě zásady bezpečnosti

Za dvě snad nejdůležitější zásady bezpečnosti považuji to, aby účastník silničního provozu dobře viděl a zároveň byl sám dobře viditelný. „To je přece jasné,“ řeknete si. A máte pravdu!

18.8.2016 v 15:07 | Karma článku: 10.58 | Přečteno: 297 | Diskuse

Další články z rubriky Hobby

Martina Mičková

Na každý týden v roce jeden výtvarný nápad

Nápadů není nikdy dost. S malými dětmi je nutnost mít zásobu aspoň takovou, kolik je týdnů v roce. Našla jsem ji.

5.9.2017 v 22:03 | Karma článku: 6.90 | Přečteno: 248 |

Martin Faltýn

Touste, touste, touste... kdo si do tě kousne

Povídání o "toustování" jsem sice zařadil do rubriky Hobby a soukromé Když doma vaří muž, ale recepty tady žádné nečekejte. Jenom, co se semele, když člověk dělá tousty na cesty.

31.8.2017 v 12:38 | Karma článku: 10.65 | Přečteno: 310 | Diskuse

Tereza Špetlíková

Střihněte si na šaty!

Kdo by to neznal. Nic správně nesedí, nikde nemají to, co zrovna chci, ačkoliv jde přeci o úplně jednoduchý střih, tady se mi nelíbí vzor nebo barva, tohle je zase z hrozného materiálu... a pak přichází spásný nápad. Co kdybych...

4.8.2017 v 7:56 | Karma článku: 13.09 | Přečteno: 701 | Diskuse

Tomáš Houška

Manifest pijáka kávy

Mám rád dobrou kávu. To je problém, protože míst, kde mi ji připraví, je tuze málo. Po Praze kromě čaovny U legionáře tak dva tři další podniky a to je vše. Nemáte náhodou cukrárnu, bar nebo kavárničku? Pak by to bylo pro vás.

11.7.2017 v 9:35 | Karma článku: 17.70 | Přečteno: 502 | Diskuse

Jiří Mitáček

Jak jsem si pořídil „motůčko“….

Cože, nevíte co to je? Vysvětlím pro kutilské laiky... Je to takové normální kolečko, alias trakař, které má přídavný elektromotor a dokáže s Vámi drandit bez námahy ve skoro jakémkoli použitelném výškovém převýšení.

14.6.2017 v 11:20 | Karma článku: 21.49 | Přečteno: 803 | Diskuse
Počet článků 10 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 403

Vždycky jsem byl velký fanda do aut a všeho, co souviselo s motorismem. Ale od doby, kdy se ze mě stal také táta malé holčičky, jsem začal víc vnímat i otázku bezpečnosti na silnicích. A právě všeho, co souvisí s tím, abychom se na našich silnicích cítili bezpečně, se budou týkat i mé blogy. Potěší mě, když se nad některými myšlenkami pokusíte zamyslet. Třeba to pak při jízdě autem bude na našich cestách vypadat hned o něco radostněji…



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.