Kristian Hanko

Vidět a být viděn – dvě zásady bezpečnosti podruhé

27. 09. 2016 14:27:37
V minulém blogu jsem psal o tom, že zásadu „vidět a být viděn“ považuji za jedno z nejdůležitějších pravidel bezpečnosti na našich silnicích.

Pokusil jsem se rozepsat hlavní body, které souvisejí s dobrým viděním a abych nebyl zbytečně dlouhý, slíbil jsem vám pokračování. Tak tady je!

Okno nemá bránit ve výhledu...

Naposledy jsem psal o tom, že jednou z hlavních podmínek, aby řidič auta dobře viděl, je čisté čelní sklo a rozepisoval jsem okolnosti, které na to mohou mít vliv. Nechtěl jsem jít do kdovíjakých detailů, protože některé věci jsem považoval za zcela samozřejmé. Avšak, ony bohužel zase tak dalece samozřejmé asi nejsou – jak jsem v mezidobí zjistil. Nedávno jsem si cestou ke služebnímu autu všiml jednoho zaparkovaného auta. Vypadalo jako ze zlého snu. Šlo o černou Fabii, která toho už na první pohled měla hodně za sebou, čelní sklo nevyjímaje. Už, už jsem vytahoval z kapsy mobil, že si to krásně popraskané sklo, místy překryté kousky vlající isolepy vyfotím, ale vizáž majitele auta, potetovaného svalovce v kožené bundě a se zlatým řetězem okolo krku, mě od toho nakonec odradila. Ano, to, co jsem viděl je přesně další z příkladů, jak nemá vypadat čelní sklo, přes které je kvalitně vidět. Prostě větší množství škrábanců nebo dokonce prasklinek či prasklin, to vše hraje významnou roli a dramaticky snižuje rychlost reakce řidiče – především za šera, v noci, v dešti nebo při západu slunce. Stejně tak není vhodné si z čelního skla dělat sbírku starých dálničních známek. Svůj vliv má i čistota skla. V létě jsou typickou clonou buď zbytky rozpláclého hmyzu nebo ze stromů popadané lepkavé cosi. V zimě pak neodklizený sníh či led, který nejenom že brání výhledu, ale při odlupování může za jízdy udělat pěknou paseku a dokonce i pojistnou událost. Také nesmíme zapomenout alespoň jednou za rok vyměnit gumičky u stěračů a používat vhodnou ostřikovací směs, jinou na zimu a jinou na léto.

Nezapomínejte na zpětná zrcátka!

Vidět je třeba i dozadu a do stran a k tomu slouží především zpětná zrcátka. A i ta se časem mohou zašpinit, zamastit, případně popraskat, odřít nebo zanést špínou, která jde ztěží vyčistit. Takže ty vlhčené hadříky na vyleštění brýlí, které jsem vám minule doporučoval, abyste s sebou vozili, se dají skvěle využít i na zpětná zrcátka.

Dokonale viditelný chodec

Onehdy jsem přemýšlel, že uzákonění povinnosti chodců být při pohybu po silnici viditelně označeni, udělalo největší radost výrobcům různých reflexních pásků, klíčenek s odrazkami a vůbec podobnými předměty. Protože vcelku často vídám lidi, kteří mají takové věci připevněné na batozích, taškách, kabelkách nebo kočárcích. Skoro bych řekl, že je výjimka potkat někoho, kdo dnes takové viditelné prvky na sobě nemá a já osobně bych řekl, že je to tak dobře. Kromě toho že výroba takových předmětů ulehčí práci kreativcům, kteří chvíli nebudou muset vymýšlet nový typ reklamních předmětů, je hlavně pozitivní, že si chodci konečně uvědomili, jak jsou na silnici zranitelní. I mně se nejednou stalo, že jsem uviděl chodce až na poslední chvíli a stihl zareagovat jen tak tak. Myslím si, že je dobře, když jsme si v tomto i minulém blogu zopakovali, co by měli udělat řidiči, aby lépe viděli a byli vidět, a že na svou viditelnost myslí už i pěší účastníci silničního provozu :-).

Autor: Kristian Hanko | karma: 12.90 | přečteno: 357 ×
Poslední články autora