Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vidět a být viděn – dvě zásady bezpečnosti

18. 08. 2016 15:07:29
Za dvě snad nejdůležitější zásady bezpečnosti považuji to, aby účastník silničního provozu dobře viděl a zároveň byl sám dobře viditelný. „To je přece jasné,“ řeknete si. A máte pravdu!

Jenže kdo z nás řidičů či chodců může s klidným svědomím říct, že opravdu dělá maximum pro to, aby tuto zásadu za všech okolností naplňoval?

Pokusil jsem se proto zapátrat a vypsat ze své řidičské praxe všechny faktory, které významně ovlivňují možnosti řidiče vidět a rád se s vámi o ně podělím. A abych nebyl zbytečně dlouhý, tak raději nadvakrát. Můžete se tedy příště těšit na pokračování :-).

Je to v očích...

O atletech se říká, že „to mají v nohách“. Pokud bych tedy použil stejný příměr pro řidiče, pak bychom mohli říct, že člověk za volantem „to musí mít v očích“. Kvalita zraku, která se bohužel s postupem času spíše zhoršuje, má zásadní vliv na schopnost řidiče vidět včas a neprodleně reagovat. I to může znít jako naprostá samozřejmost, ale sáhněme si teď všichni na chvíli do svědomí... No schválně, kolik z nás na sobě cítí, že zrak už není, co býval, a přesto oddalujeme návštěvu očního lékaře? Já sám vím s určitostí, že takových lidí mám ve svém okolí hned několik. Stěžují si, že se jim špatně kouká, dokonce i při řízení, ale na oční se ještě nevydali... Já osobně dávám kromě dioptrických brýlí také pozor, abych měl vždycky po ruce i brýle proti slunci. Sluníčko totiž umí být pěkně protivné, a to i mimo žhavé léto, a jeho paprsky mohou v kombinaci s mastnými šmouhami na čelním skle udělat nejednu nepříjemnou chvilku. Doufám tedy, že při svých cestách také vozíte ochranu před sluncem.

Sklo jak z alabastru...

Pokud to budeme brát tak, že zrak máme v pořádku, je dalším faktorem v pořadí čelní sklo. A aby to nebylo tak jednoduché, tak ono čelní sklo má dvě strany – vnitřní i vnější a obě hrají svou roli. Zatímco tu vnější stranu nás ptačí trus a nánosy rozpláclých mušek donutí alespoň čas od času umýt, či přinejmenším přečistit ostřikovačem, na vnitřní sklo často zapomínáme. Je to přitom chyba, protože klimatizace, která nám na okno fouká i drobný létající prach mohou způsobit, že se viditelnost skrz okno zhorší, a nebo že se na něm objeví mastné šmouhy. Moje doporučení je jednoduché – vozím s sebou v autě vždy zásobu těch jednorázových vlhčených kapesníčků na vyleštění brýlí. Stejnou službu, jakou vám totiž provedou při očistě skel na brýlích, určitě vykonají i na čelním skle. Je to takové nouzové S.O.S. řešení, protože ne vždy máte s sebou na cestách hadřík s ironem. I když i to by zodpovědnější řidiči mohli vozit, stejně jako přípravek proti mlžení skel či zamrzání. Další věc, která by si pak zasloužila vaši pozornost, jsou také gumičky u stěračů. Čím starší a ošoupanější, tím horší službu vám budou z hlediska viditelnosti dělat, zvláště za vydatného deště.

Světlomety od slova „svítit“

Hlavním cílem světlometů je osvětlovat nám řidičům úsek silnice před námi, abychom dobře viděli na cestu. Jenže existují bohužel světlomety, které tuto funkci neplní – tedy rozhodně ne tak, jak by měly! Týká se to především starých aut, která už mají zašedlé nebo poškrábané světlomety (v horším případě obojí). Chápu, že pořízení nového světlometu není úplně laciná záležitost, ale berte to jako investici do bezpečnosti své i svého okolí. Případně si můžete nechat v autorizovaném servisu světlomety jen přeleštit. Vyjde to levněji a efektu si určitě všimnete.

Autor: Kristian Hanko | čtvrtek 18.8.2016 15:07 | karma článku: 10.58 | přečteno: 297x

Další články blogera

Kristian Hanko

Chytrý tuning

Hned na úvod se přiznám, že nejsem velký vyznavač tuningů pro osobní automobily. S tuningem u automobilů je to totiž dost podobné, jako s make-upem u žen: když ho dáte příliš, zničíte to, co je přirozeně hezké!

13.6.2017 v 14:20 | Karma článku: 4.09 | Přečteno: 132 | Diskuse

Kristian Hanko

Zamávejte žárovce, přivítejte laser!

"Cože? Ona ještě nějaká auta používají klasické žárovky?” zeptala se mně manželka, když mi přes rameno četla název mého připravovaného blogu.

24.3.2017 v 14:23 | Karma článku: 9.34 | Přečteno: 518 | Diskuse

Kristian Hanko

Vidět a být viděn – dvě zásady bezpečnosti podruhé

V minulém blogu jsem psal o tom, že zásadu „vidět a být viděn“ považuji za jedno z nejdůležitějších pravidel bezpečnosti na našich silnicích.

27.9.2016 v 14:27 | Karma článku: 12.26 | Přečteno: 348 | Diskuse

Další články z rubriky Hobby

Martina Mičková

Na každý týden v roce jeden výtvarný nápad

Nápadů není nikdy dost. S malými dětmi je nutnost mít zásobu aspoň takovou, kolik je týdnů v roce. Našla jsem ji.

5.9.2017 v 22:03 | Karma článku: 6.90 | Přečteno: 248 |

Martin Faltýn

Touste, touste, touste... kdo si do tě kousne

Povídání o "toustování" jsem sice zařadil do rubriky Hobby a soukromé Když doma vaří muž, ale recepty tady žádné nečekejte. Jenom, co se semele, když člověk dělá tousty na cesty.

31.8.2017 v 12:38 | Karma článku: 10.65 | Přečteno: 310 | Diskuse

Tereza Špetlíková

Střihněte si na šaty!

Kdo by to neznal. Nic správně nesedí, nikde nemají to, co zrovna chci, ačkoliv jde přeci o úplně jednoduchý střih, tady se mi nelíbí vzor nebo barva, tohle je zase z hrozného materiálu... a pak přichází spásný nápad. Co kdybych...

4.8.2017 v 7:56 | Karma článku: 13.09 | Přečteno: 701 | Diskuse

Tomáš Houška

Manifest pijáka kávy

Mám rád dobrou kávu. To je problém, protože míst, kde mi ji připraví, je tuze málo. Po Praze kromě čaovny U legionáře tak dva tři další podniky a to je vše. Nemáte náhodou cukrárnu, bar nebo kavárničku? Pak by to bylo pro vás.

11.7.2017 v 9:35 | Karma článku: 17.70 | Přečteno: 502 | Diskuse

Jiří Mitáček

Jak jsem si pořídil „motůčko“….

Cože, nevíte co to je? Vysvětlím pro kutilské laiky... Je to takové normální kolečko, alias trakař, které má přídavný elektromotor a dokáže s Vámi drandit bez námahy ve skoro jakémkoli použitelném výškovém převýšení.

14.6.2017 v 11:20 | Karma článku: 21.49 | Přečteno: 803 | Diskuse
Počet článků 10 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 403

Vždycky jsem byl velký fanda do aut a všeho, co souviselo s motorismem. Ale od doby, kdy se ze mě stal také táta malé holčičky, jsem začal víc vnímat i otázku bezpečnosti na silnicích. A právě všeho, co souvisí s tím, abychom se na našich silnicích cítili bezpečně, se budou týkat i mé blogy. Potěší mě, když se nad některými myšlenkami pokusíte zamyslet. Třeba to pak při jízdě autem bude na našich cestách vypadat hned o něco radostněji…



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.