Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak jsem si oLEDoval auto!

21. 04. 2016 3:28:39
Čím více času v posledních letech za volantem trávím, tím víc si uvědomuju ty zdánlivé maličkosti, které jsem před tím bral tak nějak samozřejmě a příliš jsem o nich nepřemýšlel.

V poslední době jsem třeba při častých a navíc dlouhých nočních cestách ze Slovenska přemýšlel o svícení. Osvětlení auta...taková banální věc, řeklo by se. Jenže když se nad tím zamyslíte, zjistíte, že to je jeden z nejdůležitějších prvků, pokud jde o bezpečnost. V poslední době se toto téma trochu rozvířilo v diskusích o novém nařízení, podle kterého musejí být chodci mimo obec povinně vybaveni reflexními prvky. Jakkoli mám pochopení pro argumenty odpůrců, kteří v tom vidí zase jen další „buzeraci“, já osobně jsem toto nařízení uvítal. Jako chodec, otec, ale i jako aktivní řidič se snažím dělat vše proto, abych byl na silnici vždycky vidět a aby tahle viditelnost nebyla na úkor toho, že kvůli mé viditelnosti neuvidí někdo další. Prostě, abych neoslňoval.

Nedávno jsem se nechal trochu zlákat reklamou a řekl si, že nám na rodinné auto pořídím světlomety na celodenní svícení. Jsem člověk, který rád zkusí cokoli – i když musím přiznat, že je to občas za cenu toho, že se nachytám a zbytečně vyhodím těžce vydělané peníze. Ani v tomto případě jsem si investicí nebyl zrovna dvakrát jistý, to říkám na rovinu. Jednorázový výdaj okolo patnácti stovek jsem ale přežil, aniž bych musel po zbytek měsíce jíst jen topinky s česnekem. Za odbornou montáž jsem ušetřil tím, že jsem si na internetu nastudoval návod i instruktážní videa a zakoupenou novinku jsem si tak troufnul namontovat sám. První věc, která mě u téhle „hračky“ příjemně překvapila, byla právě ta relativně snadná a jednoduchá instalace. Samozřejmě, že třeba moje žena by asi tuhle část sama nezvládla, ale zkušené ruce řidiče, který je zvyklý si tu a tam dělat sám na autě menší opravy, to zvládnou v celku s přehledem. Navíc, jak jsem zjistil, internet je plný polopatistických návodů, se kterými to zvládnout jde. A kdo by si na montáž ani tak netroufnul, může využít jakýkoli odborný autoservis.

Přiznám se, že nemám moc rád kompromisy v podobě univerzálních žárovek, např. orientovaných na celodenní svícení. Raději mám silné žárovky pro eventuální noční cesty. To ale znamená mít silné a drahé žárovky s kratší životností (technologicky platí buď a nebo – buď dlouho vydrží a moc nesvítí a nebo svítí a moc dlouho nevydrží). Navíc, jak víme, žárovky by se navíc měly měnit v páru, protože když se odporoučí jedna, druhá ji následuje v horizontu několika málo dní (moje vlastní zkušenost). Teď počítejte se mnou: za sezónu najezdíme necelých 20 000 kilometrů, což v praxi v přepočtu na žárovky znamená zhruba jednu, někdy dvě sady žárovek do hlavních světlometů. Já osobně kupuji pouze ty značkové, což znamená, že za sadu dám kolem 500 – 600 Kč. Tedy za dva roky zhruba 3 sady žárovek za celkovou sumu cca 1500 - 1800 Kč. Když si to tak spočítáte, zjistíte, že to není zrovna málo. Za celodenní světlomety jsem nechal porovnatelné peníze, avšak žárovky by při podobné frekvenci jízd měly vydržet téměř dva roky. Takže za dva roky provozu, (pokud auto neprodáme), ušetříme na žárovkách minimálně tisícovku. Za tři roky tedy máme investici do LED celodenního svícení zpátky. A to ani nepočítám nějakou tu ušetřenou kačku za nižší spotřebu. Já tedy zatím žádnou výraznou změnu ve spotřebě nezaznamenal, takže litry ušetřené nafty to za tři roky asi nebudou, ale nějaká ta decka, hlavně za zimní provoz, by to být mohla. Sečteno podtrženo, já jsem s tím, že jsem si oLEDoval auto, spokojený. Také proto, že díky novým světlům docela prokouklo a dostalo šmrnc, což se taky počítá! A jaký máte názor na LED celodenní svícení vy?

Autor: Kristian Hanko | čtvrtek 21.4.2016 3:28 | karma článku: 16.27 | přečteno: 681x

Další články blogera

Kristian Hanko

Chytrý tuning

Hned na úvod se přiznám, že nejsem velký vyznavač tuningů pro osobní automobily. S tuningem u automobilů je to totiž dost podobné, jako s make-upem u žen: když ho dáte příliš, zničíte to, co je přirozeně hezké!

13.6.2017 v 14:20 | Karma článku: 3.97 | Přečteno: 114 | Diskuse

Kristian Hanko

Zamávejte žárovce, přivítejte laser!

"Cože? Ona ještě nějaká auta používají klasické žárovky?” zeptala se mně manželka, když mi přes rameno četla název mého připravovaného blogu.

24.3.2017 v 14:23 | Karma článku: 9.34 | Přečteno: 516 | Diskuse

Kristian Hanko

Vidět a být viděn – dvě zásady bezpečnosti podruhé

V minulém blogu jsem psal o tom, že zásadu „vidět a být viděn“ považuji za jedno z nejdůležitějších pravidel bezpečnosti na našich silnicích.

27.9.2016 v 14:27 | Karma článku: 12.26 | Přečteno: 347 | Diskuse

Kristian Hanko

Vidět a být viděn – dvě zásady bezpečnosti

Za dvě snad nejdůležitější zásady bezpečnosti považuji to, aby účastník silničního provozu dobře viděl a zároveň byl sám dobře viditelný. „To je přece jasné,“ řeknete si. A máte pravdu!

18.8.2016 v 15:07 | Karma článku: 10.58 | Přečteno: 295 | Diskuse

Další články z rubriky Politika

Jan Dvořák

Dobře, že před 70 lety neexistoval internet, možná bychom naletěli Marshallovi na plán

V době, kdy začal dostávat jasnější obrysy tzv. Marshallův plán obnovy evropského hospodářství, mohlo by jeho odmítnutí Gottwaldovou vládou vyvolat na "prasíti" široce sdílený nesouhlas neuvědomělé veřejnosti.

24.7.2017 v 18:26 | Karma článku: 10.60 | Přečteno: 246 | Diskuse

Lubomír Stejskal

Odpověď pedagožce ve výslužbě

Napsala kolegyně blogerka Libuše Havlíková, sama sebe představující jako učitelku v důchodu, několik vět týkajících se aktuální situace v Jeruzalémě, které vyžadují rychlou a okamžitou odpověď.

24.7.2017 v 12:50 | Karma článku: 37.86 | Přečteno: 1611 | Diskuse

Pavel Šutka

Přímá volba prezidenta očima právníka - Díl. 1 - Proč právě 50.000 podpisů?

Proč při volbě prezidenta sbíráme právě 50.000 podpisů? Je to málo? A nebo moc? A jak se výše požadovaných podpisů vyvíjela po celou dobu snahy zavést v ČR přímou volbu prezidenta?

24.7.2017 v 12:17 | Karma článku: 14.43 | Přečteno: 1118 | Diskuse

Jan Dvořák

Merkelová je kotva stability. Myslel to Seehoffer upřímně? Známe odpověď

K překvapení většiny Bavorů, ale též valné části obyvatel „zbytku“ Německa, se bavorský premiér a šéf CSU Seehoffer vyslovil nadmíru příznivě o kancléřce Merkelové, ačkoli dříve se do ní strefoval, kudy chodil.

24.7.2017 v 9:24 | Karma článku: 18.92 | Přečteno: 659 | Diskuse

Beata Krusic

Děkuju, Ivane.........

Jsou lidi, co to tam prostě mají. Stačí málo a oni tím "málem"( v podstatě ale něčím fakt velkým) dokáží člověka obdarovat.

24.7.2017 v 9:11 | Karma článku: 8.69 | Přečteno: 362 | Diskuse
Počet článků 10 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 400

Vždycky jsem byl velký fanda do aut a všeho, co souviselo s motorismem. Ale od doby, kdy se ze mě stal také táta malé holčičky, jsem začal víc vnímat i otázku bezpečnosti na silnicích. A právě všeho, co souvisí s tím, abychom se na našich silnicích cítili bezpečně, se budou týkat i mé blogy. Potěší mě, když se nad některými myšlenkami pokusíte zamyslet. Třeba to pak při jízdě autem bude na našich cestách vypadat hned o něco radostněji…



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.